مقاله آماده با موضوع ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان با استفاده از کارت امتیازی متوازن (BSC) در قالب فایل ورود 27 صفحه برای دانشجویان رشته مدیریت گردآوری شده است. در ادامه بخشهایی از این تحقیق به همراه فهرست مطالب آن را مشاهده خواهید کرد.
چکیده
ارزشیابی کارکنان و بررسی رفتارها و قابلیت های کارکنان از وظایف اصلی مدیران است. با آگاه نمودن کارکنان از عملکرد آنان زمینه پرورش آن ها فراهم شده و آن ها آگاهانه تلاش در جهت جایگزین ساختن رفتارهای مناسب و حذف رفتارهای منفی و غیراثربخش خواهد داشت و این امر نه تنها کارائی کارکنان را موجب خواهد شد، بلکه موجب اثربخشی سازمان نیز می گردد.
BSC یا روش امتیازی متوازن تکنیکی برای ترجمه استراتژی به عمل و در واقع چارچوبی برای تبدیل بینش شرکت یا سازمان به مجموعه ای از شاخص های عملکرد در چهار منظراست و چهار منظر را برای تدوین استراتژی و ارزیابی عملکرد معرفی می کند .
ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد
در اکثر کشورهای اروپائی سال هاست که موضوع ارزیابی به عنوان جزء مهمی از عملیات استخدامی مورد استفاده قرار گرفته است. در این کشورها ارزشیابی جزئی از سنت فرهنگی این کشورها به شمار می رود و به ارزشیابی کارکنان و مدیران به عنوان یک امر مهم بها داده می شود.
در ایران نیز ارزیابی بصورت کلاسیک توسط خواجه رشید الدین فضل اله در اواخر قرن هفتم هجری قمری مطرح گردیده است. وی که بیش از بیست سال مقام وزارت مغول ها را در ایران بر عهده داشت، ارزیابی عملکرد نیروی انسانی را در نظام مدیریت مطرح نموده است.
هدف گذاری
همانطور که گفته شد در سیستم مدیریتی کارت امتیازی متوازن، تمامی اهداف استراتژیک باید دارای سنجه هایی باشند. به همین نحو، تمامی سنجه ها نیز باید یک هدف کمّی داشته باشند. تعیین اهداف کمّی، ریشه در بیانیه چشم انداز سازمان دارد. در بیانیه چشم انداز، مدیریت عالیه سازمان، هدفی بزرگ و آرمانی را برای سازمان تعریف می کند.
این هدف بین فرایندهای عملیاتی جاری و آرمان سازمان، شکافی ایجاد می کند که قابل لمس است. استراتژی های سازمان باید به نحوی طراحی و تدوین شوند که بتوانند این شکاف را پر کنند. مدیران ارشد، وظیفه دارند که شکاف ایجاد شده را با تبیین و تدوین اهداف جزئی تر و کمّی تر که منتج از استراتژی های سازمان است، پوشش دهند. بنابر این، اهداف کمّی می تواند تأثیر نسبی لازم برای اجرای استراتژی ها را به صورت عملیاتی بیان کند.
فهرست مطالب
-
چکیده
-
مقدمه
-
ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد
-
الگوهای متداول ارزیابی عملکرد سازمان ها و دستگاه ها
-
الگوی کارت امتیازی متوازن
-
انتخاب سنجه های استراتژیک
-
هدف گذاری
-
انتخاب ابتکارات استراتژیک (طرح های ابتکاری)
-
چالش های اجرایی
-
چالش های ساختاری
-
چالش های فرهنگی
-
نتیجه گیری
-
منابع