تحقیق با عنوان بررسی عملکرد سیستم کولر خودرو در قالب فایل 27 صفحه ای قابل ویرایش برای دانشجویان رشته مکانیک خودرو و سایر علاقه مندان گردآوری شده است. در ادامه بخش هایی از این مقاله به همراه فهرست مطالب آن را مشاهده خواهید کرد.
سیستم خنک کاری خودرو
چون در موتور عمل احتراق صورت می گیرد بنا براین درقطعات داخل موتور اتومبیل حرارت تولید می شود و اگراین حرارت به وسیله دستگاه خنک کننده گرفته نشود، باعث خسارات زیادی می گردد و از طرفی کمبودحرارت نیز باعث خرابی موتور خواهد شد پس موتور باید همیشه دارای حرارت متعادل باشد. بهترین حرارت برای موتور 8/73 الی 82 درجه سانتی گراد (65 الی 182 درجه فارنهایت) است.
رادیاتور : مخزنی از جنس مس می باشد که با توجه به کانالهای تعبیه شده در آن، وظیفه انتقال حرارت موجود در آب را به عهده دارد بنابراین بایستی همواره کنترل نمود که سطح آب در مخزن رادیاتور بیش از دو سانتیمتر پائین تر از دهانه مخزن نباشد.
پروانه: وسیله که از موتور به وسیله تسمه و در بعضی خودروها توسط الکتروموتور انرژی لازم را دریافت می نماید و کار آن، مکش هوا از شبکه های رادیاتور و خنک نمودن آب رادیاتور می باشد.
ترموستات: سوپاپی است که درمسیر راه آب برگشتی از موتور به رادیاتور قراردارد و کار آن ثابت نگهداشتن دمای آب موتور می باشد. با توجه به اینکه بیشترین سائیدگی قطعات موتور زمانی است که موتور در حال سرد کار می کند. در نتیجه برای جلوگیری از این نوع سائیدگی در موتور روشهای مختلفی وجود دارد از جمله نصب ترموستات، استفاده از مواد خنک کننده و پروانه اتوماتیک را میتوان نام برد.
کمپرسور
کمپرسور دستگاه حرکت دهنده گاز مبرد در کولر اتومبیل می باشد. کمپرسور با گرداندن گاز در اجزاء سیستم در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل می نماید. همچنین کمپرسور فشار و در نتیجه دمای گاز کم فشار خارج شده از اواپراتور را نیز افزایش می دهد.
کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور و سپس به کپسول خشک کننده و مجدداً به داخل اواپراتور سوق می دهد. کمپرسورهایی که در سیستمهای کولر اتومبیل به کار برده می شوند، می بایست دارای خواصی از قبیل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور باشند تا هنگام نصب به راحتی در محل مورد نظر قابل جایگذاری بوده و بار اضافی بر موتور اتومبیل تحمیل ننمایند.
فهرست مطالب
-
شرح عملکرد سیستم کولر
-
عملکرد سیستم کولر
-
کمپرسور
-
کندانسور
-
مخزن خشک کن
-
شیرانبساط
-
اواپراتور
-
سیستم خنک کاری خودرو
-
انواع دستگاههای خنک کننده
-
متعلقات دستگاه خنک کننده
-
علل جوش آمدن آب رادیاتور(گرم کردن موتور)
-
خنک کاری در موتور دو علت دارد
-
اثرات افزایش دمای کارکرد موتور
-
اثرات کاهش دمای کارکرد موتور
-
ملاحظات طراحی رادیاتور
-
رادیاتور و نحوه انتقال حرارت از سیال گرم به هوا
-
انواع رادیاتور
-
کمپرسور
-
کندانسور
-
کپسول خشک کننده
-
شیر انبساط
-
اواپراتور
-
اینتر کولر
-
تفاوت سوپرشارژر و توربو شارژر
-
اصول سوپر شارژر ها
-
انواع سوپر شارژر
-
سوپر شارژر روتز
-
سوپر شارژر های دو پیچی
-
سوپر شارژر های مرکز گریز
-
مزایای سوپر شارژر ها
-
Oilcooler