مقاله با موضوع موتورهای الکتریکی در قالب فایل ورد قابل ویرایش با 58 صفحه محتوا برای دانشجویان رشته برق و الکترونیک گردآوری شده است. در ادامه بخش هایی از این تحقیق به همراه فهرست مطالب آن را مشاهده خواهید کرد.
مقدمه
امروزه موتورهایی که برای کار با منبع یکفاز طرح می شوند با انواع مختلف ساخته شده و در منازل ادارات، کارخانه ها ، کارگاه ها و شرکتهای تجارتی و غیره بطور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند.
موتورهای کوچک مخصوصاً با قدرت کسر اسب بخار کاربرد فراوان دارند بطوریکه پیشرفت محصولات جدید سازندگان سفینه های فضائی، هواپیماها، ماشینهای تجارتی، ماشین های ابزار و غیره در سایه طرح موتورهای با قدرت کسر اسب بخار امکان پذیر می باشد. چون لزوماً عملکرد و موارد استعمال موتورها بسیار گوناگون است صنعت تولید موتور
ساختمان و طرز کار موتورهای القاء یکفاز
از نظر ساختمان این موتور کمابیش شبیه موتور القاء چند فاز است جز اینکه :
-
استاتور آن با سیم پیچی یکفاز مجهز شده است.
-
یک کلید گریز از مرکز در بعضی موتور بکار رفته تا سیم پیچی راه اندازی را از مدار خارج کند .
وقتی سیم پیچی استاتور از منبع یکفاز تغذیه می شود، شاری ( میدان ) تولید می شود که فقط متناوب است یعنی فقط در طول یک محور فضا متناوب است. این شار بطور سنکرون نمی چرخد بر خلاف استاتوری که با منبع دو فاز یا سه فاز تغذیه می شود. شار متناوب یا ضربانی نمی تواند رتور قفس سنجابی را بگردش در آورد (فقط شار گردان میتواند) باین ترتیب موتور یکفاز خودش می تواند راه بیفتد.
ساختمان موتور ریپولیسیون(دفعی)
اجزائ ساختمان این موتور عبارت است از
-
یک سیم پیچ استاتور توزیع شده از نوع قطب صاف که در شیارهای یکنواخت استاتور پیچیده شده است. (مانند موتور القاء یک فاز انشعابی) استاتور عموماً برای 4 ، 6 یا 8 قطب پیچیده می شود.
-
یک رتور (از نوع شیاردار) دارای سیم پیچی توزیع شده (درهم یا موجی) که به کموتاتور وصل شده است رتور عیناً مانند آرمیچر ماشین جریان مستقیم می باشد.
-
یک کموتاتور که ممکن است بدو نوع ساخته شود : کموتاتور محوری با تیغه های موازی محور یا کموتاتور شعاعی یا عمودی با تیغه های شعاعی که جارو ها بطور افقی روی آن قرار می گیرند.
-
جاروهای کربنی (ذغالی) (که در نگهدارنده جارو قرار دارند) و برکموتاتور تکیه دارند و برای هدایت جریان از آرمیچر (رتور) مورد استفاده قرار می گیرند.
فهرست مطالب
-
مقدمه
-
فصل 1- موتورهای القاء یکفاز
-
ساختمان و طرز کار موتورهای القاء یکفاز
-
تئوری میدان دوگانه دوار
-
تئوری میدانهای متقاطع
-
موتور القاء یکفاز با راه اندازی خودبخود
-
موتور القاء با راه انداز خازنی
-
محاسبات سیم بندی موتورهای یکفاز با سیم بندی استارت موقت
-
محاسبه تعداد دور کلافهای موتورهای یکفاز
-
انواع موتورها با خازن راه انداز
-
موتور خازنی
-
موتور خازنی تک مقدار
-
موتور خازنی دو مقدار
-
موتورهای یکفاز با قطب چاکدار
-
فصل 2 - موتورهایی که از طریق رتور راه اندازی می شوند
-
موتور های ریپولسیونی (دفعی)
-
ساختمان موتور ریپولسیون
-
اصل ریپولسیون
-
موتور ریپولسیون جبرانی
-
موتور القاء با راه انداز ریپولسیون
-
موتور القاء - ریپولسیون
-
موتور هایی سری جریان متناوب
-
موتورهای سنکرون یکفاز بدون تحریک
-
موتور مقاومت مغناطیسی
-
موتور سنکرون پسماندی