برنامه مسئله هشت وزیر در زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس برای دانشجویان رشته کامپیوتر آماده سازی شده است. در ادامه در مورد تاریخچه و صورت مسئله 8 وزیر اطلاعاتی را خدمت تان ارائه می کنیم.
مسئله چند وزیر یک معمای شطرنجی و ریاضیاتی است که بر اساس آن باید n وزیر شطرنج در یک صفحه n×n شطرنج به گونه ای قرار داده شوند که هیچ یک زیر ضرب دیگری نباشند. با توجه به اینکه وزیر به صورت افقی، عمودی و اُریب حرکت می کند، باید هر وزیر را در طول، عرض و قطر متفاوتی قرار داد.
اولین و مشهورترین شکل این مسئله معمای هشت وزیر است که برای حل آن باید ۸ وزیر را در یک صفحهً معمولی (۸×۸) شطرنج قرار داد. این مسئله ۹۲ جواب دارد که ۱۲ جواب آن منحصر به فرد است یعنی بقیه جواب ها از تقارن جواب های اصلی به دست می آید.
مسئله n وزیر در صورتی جواب دارد که n مساوی ۱ یا بیشتر از ۳ باشد. یعنی مسئله دو وزیر و سه وزیر راه حلی ندارند.
تاریخچه مسئله هشت وزیر
این مسئله در سال ۱۸۴۸ توسط شطرنج بازی به نام Max Bezzel عنوان شد و ریاضی دانان بسیاری ازجمله Gauss و Georg Cantor بر روی این مسئله کار کرده و در نهایت آنرا به n وزیر تعمیم دادند. اولین راه حل توسط Franz Nauck در سال ۱۸۵۰ ارائه شد که به همان مسئله n وزیر تعمیم داده شد.
پس از آن Gunther راه حلی با استفاده از دترمینان ارائه داد که J.W.L. Glaisher آنرا کامل نمود. در سال ۱۹۷۹، Edsger Dijkstra Nauck این مسئله را با استفاده از الگوریتم عقب گرد حل کرد.
صورت مسئله
هدف از مسئله 8 وزیر، چیدن 8 مهره وزیر در یک صفحه شطرنج (8*8) است، به طوری که هیچ دو وزیری یکدیگر را گارد ندهند، یعنی هیچ دو مهره ای نباید در یک سطر، ستون یا قطر یکسان باشند.
وزیر در خانه های شطرنج به صورت عرضی، طولی و قطری می تواند حرکت کند. مسئله 8 وزیر از جمله مسائل NP در هوش مصنوعی است که روش های جستجوی معمولی قادر به حل آن ها نخواهد بود