مقاله با موضوع تأثیر تجارت الکترونیکی بر متغیرهای کلان اقتصادی در قالب فایل ورد 33 صفحه ای برای دانشجویان رشته اقتصاد گردآوری شده است. در ادامه بخش هایی از این پروژه به همراه فهرست مطالب آن را مشاهده خواهید کرد.
چکیده
در پژوهش حاضر، تأثیر کلان اقتصادی توسعه تجارت الکترونیکی در ایران بر رشد تولید ناخالص داخلی (GDP)، رشد بهره وری کل، رشد بهره وری نیروی کار، بیکاری، تورم، سرمایه گذاری، بودجه دولت، متغیرهای پولی (عرضه و تقاضای پول، نقدینگی، نرخ بهره) صادرات، واردات و توسعه و رفاه اقتصادی بررسی می شود.
در قسمت اول پژوهش، کلیات، تعاریف، و معیارهای اندازه گیری تجارت الکترونیکی به همراه مبانی نظری و ادبیات اقتصادی موضوع ارائه می شود.
در قسمت دوم با توجه به مطالعات تجربی در کشورهای دیگر و همچنین تجربه هشت کشور (استرالیا، امریکا، کانادا، چین، مالزی، دانمارک، سنگاپور و امارات) در زمینه تجارت الکترونیکی، و دسترسی به اطلاعات، مدل یا مدلهای مناسب از بین یکی از چهار رهیافت ذیل برای اندازه گیری یا برآورد تأثیر EC انتخاب می گردد. در انتهای مقاله پس از برآورد، به بحث در مورد نتایج، ارائه راهکارها و سیاستهای اقتصادی می پردازیم.
تجارت الکترونیکی مفاهیم و شاخص های آن
تعامل بین فناوری و فرایند کسب و کار، کلید فهم اثراتی است که تجارت الکترونیکی بر معاملات اقتصادی و در نهایت بر کل اقتصاد می تواند داشته باشد. آنچه تجارت الکترونیکی را از تجارت به روش سنتی متمایز می کند، اساساً روش یا مسیری است که از طریق آن، اطلاعات بین خریداران و فروشندگان مبادله و پردازش می شود.
در تجارت الکترونیکی، اطلاعات به جای اینکه از طریق تماس مستقیم اشخاص منتقل شود، از طریق یک شبکه دیجیتالی یا سایر کانالهای الکترونیکی مبادله می شود. تجارت الکترونیکی ممکن است یک کانال فروش، بازاریابی یا توزیع اضافی درکنار کانالهای سنتی تجارت ایجاد نماید و یا کالاها، خدمات و بازارهای جدیدی ایجاد کند.
تجارت الکترونیکی و بیکاری
از دیدگاه نظری، بررسی تأثیر نوآوری و تغییرات فناوری بر بیکاری و اشتغال بسیار پیچیده است. اگر چه کاربرد ICT در بسیاری از کشورهای توسعه یافته گسترش یافته است؛ اما تأثیرات آن بر بیکاری هنوز مبهم و مورد مجادله تحلیل گران اقتصادی است.
دو نوآوری فرایندی و تولیدی از دو طریق مختلف بر اشتغال (بیکاری) اثر می گذارند. از یک طرف، از طریق آثار جابه جایی ، موجب کاهش تقاضا برای نیروی کار یا افزایش بیکاری می شود و از طرف دیگر، از طریق آثار جبرانی با خلق فرصتهای شغلی جدید، موجب افزایش تقاضا برای نیروی کار می شود.
فهرست مطالب
-
چکیده
-
مقدمه
-
تجارت الکترونیکی مفاهیم و شاخص های آن
-
مبانی نظری و شواهد تجربی تأثیر کلان اقتصادی تجارت الکترونیکی
-
اثر تجارت الکترونیکی بر رشد GDP، رشد بهره وری نیروی کار و رشد بهره وری کل
-
تجارت الکترونیکی و بیکاری
-
بخش پولی و اثرات تجارت الکترونیکی
-
تقاضای پول و تجارت الکترونیکی
-
تجارت الکترونیکی و تورم
-
تجارت الکترونیکی و تجارت بین الملل
-
تجارت الکترونیکی و سرمایه گذاری
-
تجارت الکترونیکی و بودجه دولت
-
تجارت الکترونیکی و رفاه و توسعه اقتصادی
-
منابع