مقاله فارسی با عنوان "سیم پیچی ماشین های الکتریکی AC و DC" در قالب یک فایل ورد 24 صفحه ای برای دانشجویان رشته های برق الکتروتکنیک آماده سازی شده است.
در ادامه بخشی از مقاله به همراه فهرست مطالب را مشاهده خواهید کرد:
اصول کار ماشین های الکتریکی
اصول ماشینهای الکتریکی این است که انرژی الکتریکی را به مکانیکی و بالعکس تبدیل می کند. ماشینهای القایی و ماشینهای جریان مستقیم (DC) ماشینهای القایی و ماشینهای سنکرون مهمترین دستگاههایی هستند که اینگونه تبدیل انرژی را انجام میدهند.
در دستگاههای دیگر همچون محرک ها یا عمل کننده ها، و رله ها در اثر تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی حرکت خطی پدید می آید. در همگی این دستگاهها مواد مغناطیسی برای شکل دادن و جهت بخشیدن میدانهای مغناطیسی به کار آمد و به منزله ی واسطه ای در فرایند تبدیل انرژی عمل می کنند.
امتیاز اساسی به کار گرفتن ماده ی مغناطیسی در ماشینهای الکتریکی به این دلیل است که چگالی شار بزرگی در ماشین حاصل شود و به این ترتیب به تولید گشتاوری زیاد یا خروجی افزونی به ازاء واحد حجم منجر می گردد. به سخنی دیگر با به کار گیری مواد مغناطیسی ابعاد ماشینهای الکتریکی به نحو چشم گیری کاهش می یابد.
در این ماشینها فرایند تبدیل انرژی بر گشت پذیر است، اگر ماشین الکتریکی انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی مبدل سازد موتور نام دارد و اگر این ماشین انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند به ان ژنراتور (مولد) می گویند.
در ماشینهای الکتریکی اعم از موتور یا مولد اگر سیستم الکتریکی AC باشد. موتور یا ژنراتور را AC می نامند. اگر سیستم الکتریکی در این ماشین ها DC (جریان مستقیم) باشد موتور و مولد را DC گویند در سیستم های مکانیکی و الکتریکی ماهیتاً با یکدیگر متفاوتند در سیستم الکتریکی کمیت هایی چون ولتاژ و جریان خود نمایی می کنند.
اما در سیستم مکانیکی گشتاور و سرعت از کمیتهای اساسی آن به شمار می روند.
مدارهای مغناطیسی
مدارهای مغناطیسی ماشینهای الکتریکی ممکن است فقط از مواد فرو مغناطیسی تشکیل شده باشند (ترانسها) یا از مواد فرو مغناطیسی در پیوند با شکاف هوایی (فاصله هوایی) فراهم آمده باشند (ماشینهای الکتریکی دوار )، در اکثر ماشینهای الکتریکی به جزء ماشینهایی با آهن ربای دائم، میدان مغناطیسی یا شار به کمک عبور جریان الکتریکی از سیم پیچ هایی که بر روی مواد مغناطسی پیچیده می شوند ،ایجاد می گردد. هرگاه از یک هادی جریان عبور کند ، میدان مغناطیسی در اطراف هادی شکل می گیرد.
فهرست مطالب مقاله
-
اصول کار ماشین های الکتریکی
-
در حالت موتوری
-
در حالت موتوری
-
مدارهای مغناطیسی
-
تلفات پس ماند (هیسترزیس)
-
تلفات جریان گردابی
-
ماشین القایی
-
ماشین های سنکرون
-
ماشینهای جریان مستقیم (DC)
-
عکس العمل مغناطیسی آرمیچر
-
پدیده کموتاسیون
-
سیم پیچی ماشینهای الکتریکی
-
1- جدا کردن روتور از استاتور (باز کردن موتور)
-
2- برداشتن مشخصات و نقشه از روی سیم پیچی استاتور
-
3- خارج کردن سیم های سوخته از داخل شیار
-
4- اندازه گیری قطر سیم و تعداد دور کلاف ها
-
5- عایق کاری داخل شیارها
-
پیچیدن کلاف ها
-
طرز جا زدن کلافها در شیارها
-
محکم کردن سیم ها در داخل شیار
-
آزمایش مقدماتی موتور
-
سوار کردن موتور
-
آزمایش موتور به وسیله ی اتصال به برق
-
لاک زدن موتور
-
سوار کردن نهایی موتور و آزمایش مجدد
-
عیب یابی موتور الکتریکی
-
تشخیص عیب های مکانیکی و رفع آن ها
-
شکستگی بدنه و درپوش ها (قالپاق ها)
-
خرابی بلبرینگ ها، بوش ها و یاتاقان ها
-
تشخیص عیب های الکتریکی و رفع آن
-
موتور های سه فاز
-
نتیجه گیری
-
منابع