این بسته شامل دو فایل ورد با عناوین طراحی آسانسور (96 صفحه) و گزارش کارآموزی (38 صفحه) آسانسور و همچنین شامل یک فایل پاورپوینت طراحی و ساخت آسانسور (116 صفحه) برای ارائه مبحث طراحی آسانسور میباشد که برای دانشجویان رشته مکانیک خودرو و الکترونیک و ... مناسب میباشد.
در ادامه بخش هایی از این مقاله به همراه فهرست مطالب هر کدام از فایل ها را مشاهده خواهید کرد.
تعریف آسانسور
آسانسور وسیله ای دائمی است در ساختمانها که برای جابجایی عمودی افراد بار و یا هر دو که در ترازهای معین توقف میکند و دارای یک اتاقک (کابین)است. این اتاقک بین حداقل دو ریل راهنما از جنس سخت (صلب) که عمودی (یا با حداکثر انحراف 15 درجه از خط قائم) هستند، حرکت می کند.
آسانسوربه دو گروه اصلی تقسیم می شوند
1-آسانسورهایی که اشخاص مجاز به سوار شدن در آن هستند (از قبیل مسافربر، مسافربر باربر، تخت بر): ساختار و ابعاد اتاقک این آسانسورها طوری است که به آسانی برای مسافرین و بارهای مورد نظر قابل دسترسی و استفاده است.
2- آسانسورهایی که اشخاص مجاز به سورا شدن در آن نیستند (خدماتی یا Service Lift، غذابر،کتاب بر): که ابعاد و ساختار اتاقک این آسانسور های طوری است که برای انسانها قابل دسترسی و استفاده نمیباشد. برای تحقق این امر سطح کف آن از یک متر مربع، عمق آن از یک متر و ارتفاع آن از 2/1 متر بیشتر نباشد.
سیستم محرکه آسانسور :
سیستمی است شامل موتوری که آسانسور را به حرکت در آورده و یا از حرکت باز می دارد. آسانسور باید مجهز به سیستم ترمزی باشد که در مواقع قطع منبع تغذیه موتور اصلی و یا مدارهای فرمان به صورت خودکار سیستم محرکه را متوقف نماید. سیستم ترمز باید یک ترمز الکترومکانیکی (اصطکاکی) داشته باشد.
ضربه گیر ها
آسانسور ها باید با ضربه گیر ها که در کف چاهک و در مکان انتهایی حرکت کابین و وزنه تعادل قرار می گیرند ، تا وسیله اضظراری نهایی را تشکیل دهند. اگر ضربه گیرها به کابین یا وزنه تعادل وصل شوند باید یک پایه یا فونداسیونی به ارتفاع نیم متر در چاهک قرار بگیرد تا این ضربه گیر ها روی آن بنشینند.
ضربه گیرها یا ستونهای نشیمنگاه در فضای داخلی چاهک و پائین ترین حد مسیر حرکت کابین و وزنه تعادل قرار می گیرند، این ضربه گیرها یا ستونها باید به نحوی درکف چاهک نصب یا اجرا شوند که پس از برخورد کابین با وزنه تعادل به آنها و فشرده شدن کامل فضای خالی بعنوان جان پناه به ارتفاع حداقل 500 میلیمتر به ابعاد 500*600*1000 میلیمتر در انتهای چاهک باقی بماند.
فهرست مطالب:
-
تاریخچه آسانسور
-
استانداردهای آسانسور و ارائه اهداف مبحث پانزدهم
-
معرفی آسانسور و انواع آن
-
سیستم تعلیق کابین ومکانیزم تعادل
-
نحوه محاسبه تعداد و ظرفیت آسانسورها
-
طراحی ابعاد کابین، چاه، چاهک، درهای کابین وموتورخانه
-
طراحی وانتخاب سیم بگسل
-
طراحی قرقره ها و انتخاب آنها
-
انتخاب موتور و گیربکس
-
محاسبه نیروهای وارده بر ریلها
محتویات فایل پاورپوینت
-
تاریخچه آسانسور
-
استانداردهای آسانسور و ارائه اهداف مبحث پانزدهم
-
استاندارد معتبر اروپا در مورد آسانسور
-
کلیات و اهداف (مبحث پانزدهم)
-
معرفی آسانسور و انواع آن
-
سیستم محرکه آسانسور
-
انواع نیرومحرکه آسانسورها ی کششی
-
ترمز آسانسور
-
مقررات ایمنی سیستم محرکه آسانسور
-
کابین و وزنه های تعادل
-
مقررات ایمنی ریل های راهنما
-
ضربه گیرها
-
مقررات ایمنی سیم بکسل ها و ایمنی های مکانیکی
-
سیستم اضافه بار
-
نحوه محاسبه تعداد و ظرفیت آسانسورها
-
طراحی ابعاد کابین، چاه، چاهک، درهای کابین، موتورخانه
-
محاسبات مربوط به انتخاب سیم بگسل
محتویات فایل گزارش کارآموزی
-
مقدمه وتشکر
-
آشنایی با مکان کارآموزی
-
تعریف آسانسور
-
آسانسور چگونه کار میکند
-
قطعات مورد نیاز برای آسانسور
-
ظرفیت وسرعت آسانسور
-
گزارش پروژه
-
مراحل عقد قرارداد تا نصب و راه اندازی آسانسور
-
مراحل نصب آسانسور
-
عکسهای پروژه
-
تشکر و تقدیم