پاورپوینت با موضوع اپیدمیولوژی و پیشگیری در قالب فایل ppt با 31 صفحه محتوا برای دانشجویان رشته پزشکی و سایر رشته های مرتبط گرداوری شده است. در ادامه بخش هایی از این پاورپوینت به همراه فهرست مطالب آن را مشاهده خواهید کرد.
پیشگیری ابتدایی
تعریف : دپیشگیری ابتدایی بر روی عوامل زمینه ای منتج به بیماری تاثیر میگذارد و از پیدایش، برقراری و گسترش عوامل خطر (Risk factor) جلوگیری می نماید.
گروه هدف در پیشگیری ابتدایی کل جامعه و یا گروه های منتخبی از جامعه میباشد. به عبارت دیگر در این سطح از پیشگیری آن دسته از الگوهای اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی که نقش شناخته شده ای در افزایش خطر بیماری ها دارند اصلاح میگردند.
پیشگیری نوع دوم
تعریف : اهداف پیشگیری نوع دوم کاهش پیامد های شدید تر بیماری از طریق تشخیص به موقع و درمان می باشد. پیشگیری نوع دوم را می توان به صورت راهکار های موجود برای تشخیص اولیه به موقع بیماری و مداخله موثر و قاطع برای بهبود وضع سلامت چه در سطح فردی و چه در سطح اجتماعی تعریف کرد.
پیشگیری سطح دوم نیازمند یک دوره زمانی اولیه در سیر طبیعی بیماری است که در آن دوره تشخیص و پیشگیری بیماری به سادگی امکان پذیر باشد.
نقطه تقاطع (Cut of point)
اگرچه ما تمایل داریم آزمایش هایی را انتخاب کنیم که هم حساسیت و هم ویژگی بسیار بالایی داشته باشند،این موضوع در عمل امکان پذیر نیست. حساسیت و ویژگی به صورت معکوس باهم ارتباط دارند و افزایش در یکی موجب کاهش در دیگری میشود.
در حقیقت در نمودار توزیع فراوانی صفت گروه افرادی که دارای بیماری هستند از افرادی که بیمار نمی باشند به صورت پیوسته به دنبال هم قرار گرفته و باهم تداخل دارند و دو گروه کاملا مجزا نمی باشند و بنابراین محقق باید نقطه تقاطع (Cut of point) را مشخص نماید.
فهرست مطالب
-
سطوح پیشگیری
-
پیشگیری ابتدایی (Primordial prevention)
-
پیشگیری سطح اول (Primary prevention)
-
دو راهبرد در پیشگیری نوع اول
-
پیشگیری سطح دوم (Secondary prevention)
-
دو اصل اساسی پیشگیری نوع دوم
-
پیشگیری سطح سوم (Tertiary prevention)
-
انواع پیشگیری
-
غربالگری (Screening)
-
معیار های انتخاب برنامه غربالگری
-
نحوه تاثیر زمان بر بقای پس از غربالگری
-
اثر بخشی (effectiveness) برنامه غربالگری
-
اعتبار تست های آزمایشگاهی
-
ارزش های اخباری یک تست آزمایشگاهی
-
اعتبار یک تست تشخیصی
-
نقطه تقاطع (Cut of point)
-
اهمیت حساسیت و ویژگی در آزمون ها