پاورپوینت با موضوع ایمن سازی در سدهای قوسی در قالب فایل ppt با 41 صفحه محتوا به عنوان پروژه مکانیک خاک رشته مهندسی عمران گردآوری شده است. در ادامه بخش هایی از این پاورپوینت به همراه فهرست مطالب آن را مشاهده خواهید کرد.
مقدمه
سدهای قوسی گونه ای از سدهای امن و اقتصادی می باشند. از زمان ساخت اولین سد قوسی در جهان (سد زولا) در فرانسه در سال 1854 و اولین سد قوسی بلند در جهان (سد هاور) (به ارتفاع 221 متر و طول تاج 372 متر) در آمریکا در سال 1936، سدهای قوسی به لطف اضافه ظرفیت باربری منحصر بفرد و خصیصه ی خود- تنظیمی، به وفور مورد توجه مهندسین سد در زمینه ساخت سد در سراسر جهان قرار گرفته اند.
در حال حاضر بیش از نیمی از سدهای عظیم ساخته شده در سراسر جهان با ارتفاعی بیش از 200 متر از نوع سدهای قوسی می باشند. در نواحی غربی چین گروهی از سدهای قوسی ممتاز جهان با ارتفاعی بیش از 300 متر در دست ساخت بوده و یا ساخته خواهند شد.
بررسی ایمنی سدهای قوسی توسط تئوری مقاومت
بر طبق تئوری مقاومت، خرابی یک سد قوسی به جهت ترک های قوسی ایجاد شده براثر تنش های کششی اضافی، تسلیم شانه و یا بدنه ی سد بر اثر تنش های فشاری اضافی، لغزش بدنه ی صخره ای سد در امتداد سازه ی نرم و ضعیف بر اثر تنش های برشی اضافی و... به وقوع می پیوندد.
با مقایسه ی مقاومت تحت شرایط محدود شده و اثر بار طراحی می توان مشخص نمود، که آیا سازه به مقاومت تخریبی (مقاومت نهایی ) خود رسیده است یا خیر.
در کشورهایی مانند ایالات متحده، ژاپن، چین و... رسم بر این است که ضریب اطمینان مقاومت کششی و فشاری از طریق آنالیز تنش ـ کرش سد قوسی توسط فرایند تقسیم بار تیر قوسی بدست آمده و سپس ضریب اطمینان مقاومت برشی براساس اصل تعادل حد بدنه ی صلب محاسبه شود.
فهرست مطالب
-
مقدمه
-
بررسی ایمنی سدهای قوسی توسط تئوری مقاومت
-
مزایای ضریب اطمینان مقاومت
-
بررسی ایمنی سدهای قوسی توسط تئوری پایداری
-
روش اضافه بار
-
روش ذخیره ی مقاومت
-
روش ترکیبی
-
کاربرد تحلیل پایداری سدهای قوسی در ارزیابی ایمنی سدهای قوسی
-
تئوریهای دیگری در زمینه ی ارزیابی ایمنی سد قوسی
-
نتیجه گیری و پیش بینی ها
-
منابع