پاورپوینت با موضوع استراتژی های بازاریابی و فروش در شرایط بحران در قالب فایل ppt با 36 صفحه محتوا برای دانشجویان رشته های مدیریت و سایر رشته های مرتبط گردآوری شده است. در ادامه بخش هایی از این پاورپوینت به همراه فهرست مطالب آن را مشاهده خواهید کرد.
مفهوم بحران
مفهوم بحران می تواند به معنای انحراف از وضعیت تعادل عمومی رابطه سازمان با محیط یا تعریفی از خصوصیت محیطی باشد که سازمان مجبور است به صورت مستمر از آن آگاهی داشته باشد.
یک بحران سازمانی صرفا فاجعه ای نظیر رکود اقتصادی، سقوط یک هواپیما نیست که باعث خسارات شدید محیطی می شوند، بلکه می تواند دارای شکل هایی متنوع نظیر: بد نام شدن محصول، مخدوش شدن خدمات پشتیبانی، تحریم محصولات، اعتصاب، رشوه خواری، بلایای طبیعی در زمینه انهدام محصول، خرابی سیستم اطلاعات شرکت باشد.
براساس نظرات پیترسون و کلایر، مدیریت بحران تلاش نظام یافته توسط اعضای سازمان همراه با ذی نفعان خارج از سازمان، در جهت پیشگیری از بروز بحران ها و یا مدیریت اثر بخش بحران در زمان وقوع است.
چهار استراتژی بازاریابی برای غلبه بر بحران
1. استراتژی ارزش و ارزنده بودن به جای تغییرات و کاهش قیمت ها
-
فقط 3 درصد از بازاریابان معتقدند که کاهش متعدد قیمت ها می تواند باعث حفظ و رشد کسب و کار در شرایط بحران گردد.
2. استراتژی هدف گذاری مجدد (بازار هدف جدید)
-
67 درصد بازاریابان معتقدند که با تعریف و انتخاب بازار هدف جدید و مناسب، آثار منفی بحران کاهش می یابد
-
تعیین بخشهای نامناسب بازار و خودداری از خدمت رسانی به آنها
-
تعریف بازارهایی که نمی توانند بازار هدف باشند
-
تمرکز بر بخش های مفید و موثر بازار
3. استراتژی سرمایه گذاری در نوآوری ومحصولات نوآورانه
-
66 درصد از بازاریابان معتقدند که ریسک نوآوری محصول جدید در دوره بحران هم اندازه یا کمتر از ریسک های مربوط به شرایط عادی است.
-
تمایز از طریق نوآوری در خدمات و کالاها در اقتصاد بحرانی بسیار ارزنده است.
-
سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه لازمه رقابت در بحران است.
4. استراتژی پشتیبانی از شناسه ها (برند)
-
63 درصد بازاریابان بر این باورند که سرمایه گذاری روی شناسه (برند) و شناسه سازی باعث کاهش آثار منفی بحران است.
-
ارتباط با مدیران بخشهای گوناگون برای تغییر استراتژی ها
-
تغییر و جابه جایی استراتژی ها جهت دستیابی به اهداف کسب و کار در بحران
نتیجه گیری
استراتژی های مطرح شده در شرایط بحران به نوعی توصیه هایی عمومی می باشد که مدیریت استراتژیک باید آنها را مد نظر قرار داده و با توجه به خرد خود و در نظر گرفت شرایط بدان ها عمل کند. قابل به ذکر است که در شرایط خاصی ممکن است هر یک از استراتژی های ذکر شده به صلاح دید سازمان اجرا نشود و یا به نوع دیگری اجرا گردد.
فهرست مطالب
-
مفهوم بحران
-
طبقه بندی بحران از دیدگاه پارسونز
-
سوالات اساسی برای برخورد با بحران
-
اقدامات مهم
-
استراتژیهای بازاریابی
-
توصیه های دهگانه بازاریابی در بحران
-
از بحران نترسید
-
مشتریان فعلی را ارزشمند بدانید
-
ضایعات را متوقف کنید
-
منافع را بفروشید
-
بازگشت سرمایه گذاری
-
به ذی نفعانتان کمک کنید
-
به محصولات ضروری و اولویت ها توجه کنید
-
نیروی فروش پنهان
-
شناسه (برند) خود را نابود نکنید
-
اندازه گیری
-
طبق تحقیقات AMA
-
چهار استراتژی بازاریابی برای غلبه بر بحران
-
استراتژی ارزش و ارزنده بودن به جای تغییرات وکاهش قیمت ها
-
استراتژی هدف گذاری مجدد (بازار هدف جدید)
-
استراتژی سرمایه گذاری در نوآوری و محصولات نوآورانه
-
استراتژی پشتیبانی از شناسه ها (برند)
-
بازاریابی در بحران
-
مدیرت موانع وچالشها
-
مدیریت مخارج
-
مدیریت منابع
-
مدیریت منافع
-
نتیجه گیری