پاورپوینت با موضوع طراحی جاده ها در خاکهای نمکی در قالب فایل ppt با 41 صفحه محتوا به عنوان پروژه مکانیک خاک رشته مهندسی عمران گردآوری شده است. در ادامه بخش هایی از این پاورپوینت به همراه فهرست مطالب آن را مشاهده خواهید کرد.
مقدمه
امروزه راههای ارتباطی یکی از عوامل مهم زیربنایی توسعه اقتصادی شناخته شده ودر ارتباط مستقیم با شکوفایی اقتصاد و صنعت کشـور وایجادرابطه اجتماعی افراد؛ از لحاظ مبادلات بازرگانی و از همه مهمتر بسط دانش، فرهنگ وبهداشت در مناطق دور و نزدیک شناخته شده است بدین جهت راه و راهسازی بعنوان پایه و اساس اقتصاد معقول هر جامعه موردتوجه قرار گرفته است.
از اینجاست که راه وسیله جابجا کردن ثروت نام گرفته است. مراحل مختلف طراحی واحداث راهها، متاثر از عوامل مختلف اقلیمی،اجتماعی،اقتصادی وسیاسی است.
طراحی جاده ها در خاکهای نمکی
طبق یک تعریف، خاک نمکی خاکی است که در لایه یک متری فوقانی آن، مقدار نمکهای محلول، بیشتر از 3 درصد وزنی باشد.این خاکها معمولاًدر مناطق بیابانی و به صورت یک منطقه (zone) پیوسته تشکیل می شود والبته گاهی هم به صورت سطوح پراکنده بین خاکهای غیر نمکی به چشم می خورد.
در یک طبقه بندی کلی می توان این خاکها را به دو دسته خاکهای قلیایی سیاه و خاکهای قلیایی سفید تقسیم کرد که در نوع اول،بیشتر نمکها در عمق بیشتر از 5/. متر و در نوع دوم در سطح خاک قرار دارند واز آنجاییکه در مناطق بیابانی اغلب میزان بارش اندک است، بیشتر با نوع دوم یعنی خاکهای قلیایی سفید سرو کار داریم که نمک های غالب، در آنها بصورت کلراید، سولفات و کربنات سدیم، کلسیم ومنیزیم است.
راههای مقابله و کنترل خاکهای نمکی
همانگونه که ذکر شد، خاکهای نمکی تاثیرات نامطلوبی بر پرژههای راهسازی دارد. بنابراین راههای مختلفی برای مقابله و کنترل این گونه خاکها مورد برسی قرار می گیرد.
ایرانیان باستان هرگاه ناگزیر از احداث راه بر روی خاکهای نمکی بودند،خاکریزی به ارتفاع 70 تا 80 سانتیمتر از خرده سنگ ویا خرده آجر ایجاد می کردند و بدین ترتیب تا حدی از مشکلات مقاومتی و رطوبتی این خاکها دوری می جستند.
طراحی هماهنگ زمینهای اطراف
علاوه بر استفاده از رواناب سطح جادهها می توان از رواناب باران که از حوضه های بالا دست جاری می شود نیز برای ذخیره آب مورد نیاز جهت نظر سازی جادهها استفاده کرد، بدین منظور لازم است عملیات فنی ویژه ای برای ایجاد سطوح آبگیر باران انجام شود که در ذیل به برخی از آنها به اختصار اشاره می شود.
فهرست مطالب
-
مقدمه
-
طراحی جاده ها در خاکهای نمکی
-
مشکلات خاکهای نمکی
-
اثر نوع و میزان نمک ها بر کفایت مصالح راهسازی
-
راههای مقابله و کنترل خاکهای نمکی
-
حداقل تراز خاکریز نسبت به سطح ایستایی در خاکهای نمکی
-
راهسازی در بیابانهای ماسه ای
-
مشکلات ماسه های بیابانی
-
راههای مقابله و کنترل ماسه های بیابانی
-
کویرهای باتلاقی
-
طراحی بزرگراهها وجاده ها با در نظر گرفتن فضای سبز در مناطق خشک
-
طراحی هماهنگ زمینهای اطراف
-
استفاده از خاکریزهای شانه و حاشیه راهها
-
احداث آبروهای خاکی
-
احداث شیارهای خاکی روی خطوط تراز
-
احداث بندهای انحرافی و آب برگردانها
-
احداث سیستمهای پخش سیلاب در حاشیه جاده ها
-
نتیجه گیری