پروژه بازی دو بعدی پرتاب پنگوئن با زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس تحت محیط ویژوال استدیو و با استفاده از گرافیک کامپیوتری opengl طراحی و کد نویسی شده است.
مراحل انجام بازی:
در این بازی یک پرنده پنگوئن روی یک سکوی بلند ایستاده است، در پایین صفحه یک نوار قرمز رنگ که به طور مداوم در حال زیاد و کم شدن است وجود دارد که سرعت پرتاب پنگوئن را تعیین می کند.
در سمت دیگر صفحه نمایش 6 دایره روی هم چیده شده اند که بازیکن می بایست به وسیله پرتاب کردن پنگوئن آنها را مورد هدف قرار دهد (حداکثر در 5 مرحله پرتاب که تعداد دفعات باقیمانده پرتاب هم در پایین صفحه نمایش داده می شود).
بازیکن برای اینکه این موانع یا گوی های موجود را بزند باید با دقت، سرعت پرتاب پنگوئن را (توسط نوار قرمز متحرک) انتخاب و سپس در لحظه مناسب با زدن کلید فاصله space پنگوئن را پرتاب کند.
پنگوئن با طی مسیر سهمی وار در صورت برخورد به هر کدام از 6 گوی موجود، گوی مورد نظر حذف می شود و اگر بازیکن در 5 مرحله پرتاب پشت سر هم نتواند تمام گوی ها را هدف قرار دهد پیغام شما باختید بر صفحه نمایش ظاهر شده و برنامه از بازیکن می خواهد در صورت تمایل به بازی مجدد کلید Y را فشار دهد در غیر اینصورت بازی تمام و برنامه بسته می شود.
همانطوری که در تصویر خروجی پروژه مشاهده می فرمائید، در پس زمینه بازی یک خورشید تابان (تشعشعات خورشید به صورت دایره ای متحرک در اطراف آن پخش می شود) به همراه چند ابر متحرک که از سمت چپ صفحه وارد و از سمت راست آن خارج می شوند (و این کار را به صورت متوالی تکرار می کنند) طراحی و ترسیم شده است.
تکنیک های مورد استفاده در این بازی:
-
تشخیص برخورد اجسام (برخورد پنگوئن با گوی ها)
-
حرکت دادن اجسام در بازی
-
استفاده از کلید های کیبورد
-
چاپ پیغام در خروجی صفحه نمایش
-
رسم اشکال هندسی بیضی، دایره، مستطیل و ...
توابع پرکاربرد مورد استفاده opengl در این بازی :
-
glTranslatef جابه جایی اشکال در بازی
-
gluDisk رسم دایره
-
glBegin(GL_QUADS) رسم چهار ضلعی ها
-
glBegin(GL_LINES) رسم خطوط
-
glutBitmapCharacter چاپ پیغام در خروجی
-
glColor3f رنگ آمیزی اشکال
لازم به ذکر است که برنامه شامل توضیحاتی در قالب کامنت داخل سورس برنامه برای خوانایی بیشتر می باشد.