برنامه کلاس درس سه بعدی با کتابخانه گرافیکی opengl و با زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس و تحت کامپایلر visual studio طراحی شده است.
این برنامه یک اتاق (کلاس درس) را نمایش می دهد که شامل تعدادی صندلی و یک تخت در کوشه اتاق می باشد علاوه بر آنها یک لامپ و یک تابلو (بدون عکس) یا تخت سیاه! در روی دیوار این اتاق ترسیم شده است.
کاربر می تواند با استفاده از کلید های جهت (arrow keys) دوربین را به سمت جلو، عقب، چپ و راست حرکت دهد و نمای کامل از تمام جهات اتاق و اشیاء موجود در آن را مشاهده کند .
برنامه شامل منوی کلیک راست موس می باشد که با فشردن کلید راست موس، این منو قابل دسترس می باشد و کنترل برنامه را بر عهده دارد.
در منو کلیک راست موس کنترل هایی زیر موجود می باشند:
-
روشن و خاموش کردن لامپ
-
تغییر زاویه دید از نمای پرسپکتیو به موازی و برعکس
-
تغییر حالت نمایش اشیاء از توپر به سیمی و برعکس
-
انتخاب اشیاء موجود و حرکت دادن آنها با کلید های جهت کیبورد
برنامه شامل دو نمای موازی و پرسوکتیو ( parallel and perspective ) می باشد که در منوی برنامه قابل تعویض می باشد.
اشیاء موجود در صحنه می توانند به حالت سیمی و توپر تبدیل شوند.
تکنیک های مورد استفاده در این پروژه سه بعدی opengl :
-
نورپردازی در صحنه
-
تکنیک موازی و پرسپکتیو کردن زاویه دید
-
رسم اشکال توپرو سیمی سه بعدی
-
ایجاد منو کلیک راست موس
-
جابه جایی اشیاء موجود در صحنه
-
استفاده از دوربین در صحنه
لازم به ذکر است که داخل برنامه توضیحاتی در قالب کامنت برای خوانایی بیشتر قرار داده شده است.